Teatr - Pełna Kultura Bielsko-Biała

Teatr Polski

Teatr Singielka

monodram Anny Guzik-Tylki
. Teatr Polski zaprasza: Singielka

Być singielką to wybór wolności czy życiowa konieczność? Modne słowo, określające modną postawę życiową współczesnych kobiet, stało się tytułem spektaklu, którego jedyną wykonawczynią jest Anna Guzik. Integralną częścią spektaklu są piosenki Krzysztofa Maciejowskiego.
reż. Jacek Bończyk
premiera: wrzesień 2011 r.

Singielka

Bilety30, 20 zł
Teatr Polski

Teatr Kogut w rosole

Kogut w rosole, fotos z archiwum Teatru Polskiego w Bielsku-Białej

Czy topić smutki, kompleksy i kłopoty w kuflach piwa? To może brzmi niewychowawczo, ale znamy przypadek, kiedy panowie, narzekający w pubie na życiowe niepowodzenia, wpadli na skuteczny pomysł biznesowy. Postanowili założyć grupę męskich striptizerów. Nadali jej gwarantującą sukces nazwę: Dzikie buhaje. Oczywiście, realizacja pomysłu napotka na wiele przeszkód i trudności, ale równocześnie otworzy przed bohaterami nową szansę. Inspirowana filmem Goło i wesoło komedia słoweńskiego autora Samuela Jokica budzi salwy śmiechu, zwłaszcza w żeńskiej części widowni teatralnej. Jednak Jokic dotyka w niej egzystencjalnych problemów, przed którymi może stanąć każdy z nas. Przedstawienie reżyseruje Marek Gierszał, absolwent Wydziału Aktorskiego krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej i reżyserii filmowej na Uniwersytecie w Hamburgu. Reżyser od wielu lat realizuje swoje projekty artystyczne w Niemczech, m.in. Wesele u drobnomieszczan Bertolta Brechta, Trzy siostry Antoniego Czechowa. Pozostaje aktywny reżysersko również w kraju reżyserował w Krakowie – w Teatrze im. Słowackiego i na Scenie STU, w Teatrze Rozrywki w Chorzowie i w Teatrze Polskim w Szczecinie.

scenariusz i reżyseria: Marek Gierszał
scenografia: Hanna Sibilski
układy tanecznie i sekwencje walki: Grzegorz Suski
asystent choreografa: Katarzyna Zielonka
wyk. Tomasz Lorek, Jerzy Dziedzic, Kazimierz Czapla, Grzegorz Sikora, Mateusz Wojtasiński, Michał Zgiet, Adam Myrczek
premiera: styczeń 2015 r.

Kogut w rosole
Kogut w rosole, fotos z archiwum Teatru Polskiego w Bielsku-Białej. Teatr Polski zaprasza: Kogut w rosole

Bilety60, 50, 40 zł
Teatr Polski

Teatr Tajemnice teatru: Podejrzany/podejrzana

Warsztaty z aktorem/aktorką Teatru Polskiego.
Anna Guzik-Tylka i Maria Dyczek, fot. archiwum teatru. Teatr Polski zaprasza: Tajemnice teatru: Podejrzany/podejrzana

Czy zastanawialiście się kiedyś czym tak naprawdę jest teatr i na czym polega jego magia? Co to jest praca aktora nad sobą i aktorski warsztat? Czy każdy może zostać aktorem? Na te i wiele innych pytań dotyczących teatru odpowiedzi udzieli wam aktor, z którym być może poznacie prawdziwą tajemnicę teatru.

Na te i wiele innych pytań dotyczących teatru odpowiedzi udzielają: Anna Guzik-Tylka oraz Rafał Sawicki.

 

Tajemnice teatru: Podejrzany/podejrzana

Bilety30 i 20 zł
Teatr Polski

Teatr Z twoją córką? Nigdy!

Scena Inicjatyw Aktorskich
Z twoją córką? Nigdy!, fot Krzysztof Grabowski, z archiwum Teatru Polskiego w Bielsku-Białej. Teatr Polski zaprasza: Z twoją córką? Nigdy!

Scena Inicjatyw Aktorskich na dużej scenie TP prezentuje adaptację sztuki Antonina Prochazki, wyreżyserowaną przez zespół pod opieką artystyczną Witolda Mazurkiewicza. To komedia pomyłek emocjonalno-uczuciowych, które przydarzają się dwóm zaprzyjaźnionym małżeństwom w średnim wieku. Jedna para ma się zaopiekować nastoletnią córką drugiej.

reżyseria: zespół
scenografia: Alicja Wątor
występują: Anita Jańcia, Grzegorz Sikora, Zofia Schwinke, Tomasz Lorek, Maria Suprun, Adam Myrczek, Mateusz Wojtasiński

premiera: czerwiec 2016 r.

Z twoją córką? Nigdy!

Bilety60, 50, 40 zł
Teatr Polski

Teatr Wanda

Wanda, fot. archiwum teatru Polskiego

Wanda Rutkiewicz, legenda światowego himalaizmu, zdobywczyni ośmiu z czternastu ośmiotysięczników, pierwsza Europejka na Mount Evereście wraca na moment z góry, aby wytłumaczyć się ze swojego szaleńczego zapału, niezwykłego uporu i samotności towarzyszącej jej nie tylko w trakcie podejścia na szczyt. Tekst Wiesławy Sujkowskiej to opowieść o trudach wspinaczki i o trudnościach w zorganizowaniu wypraw, o niełatwej przeszłości i zmaganiu się z codziennymi ograniczeniami własnego ciała, o partnerach i przyjaciołach, którzy nie byli w stanie dotrzymać kroku ambicji.

Anita Jancia-Prokopowicz (doskonale znana bielskiej publiczności) zmierzy się tym razem samotnie z tekstem dramatycznym. Monodram reżyseruje Maria Sadowska – producentka, piosenkarka, a ostatnio reżyserka głośnego i świetnie przyjętego filmu Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej.

twórcy:

tekst – Wiesława Sujkowska

reżyseria – Maria Sadowska

współpraca reżyserska – Joanna Grabowiecka

scenografia i kostiumy – Ilona Binarsch

muzyka – Maria Sadowska

Wanda - Anita Jancia-Prokopowicz

premiera: październik 2017 r.

Wystawa zdjęć to niecodzienna okazja poznania Wandy Rutkiewicz – nie tylko w trasie, w górach, lecz także w samochodzie wyścigowym czy na boisku siatkówki. Na kilkunastu zdjęciach prezentowane jest intensywne życie polskiej himalaistki wzbogacone o fragmenty książki.

Wanda
Wanda Rutkiewicz, Karakorum 1982 - fot. przekazana przez Teatr Polski w Bielsku-Białej pochodzi ze Zbiorów Muzeum Sportu i Turystyki. Źródło - Wydawnictwo Literackie. Teatr Polski zaprasza: Wanda

Bilety35, 25 zł
Teatr Polski

Teatr Miarka za miarkę

Miarka za miarkę, fot. Paweł Sowa

Niektórzy miłośnicy Szekspira uważają Miarkę za miarkę za najlepszy utwór dramatopisarza. Czy tak jest w istocie? Intryga jest iście piekielna: Książę opuszcza tron i daje władzę młodemu politykowi. Sam w przebraniu mnicha podgląda jego poczynania. Młody polityk, Angelo zaostrza natychmiast prawo. Zdobytą władzę wykorzystuje dla zdobycia kobiety – mniszki, która opuszcza klasztor po to, aby wybłagać łaskę dla brata skazanego na śmierć. Brat ma dać głowę za spłodzenie potomka z kobietą, z którą nie jest w związku małżeńskim... To na początek, dalej jest jeszcze ciekawiej. A to wszystko jest podlane sosem zjadliwej szekspirowskiej komedii!

adaptacja i reżyseria, opracowanie muzyczne i choreografia: Mikołaj Grabowski

scenografia: Małgorzata Jankowska

aktorzy: Bogdan Słomiński, Michał Czaderna, Tomasz Lorek, Maciej Kulig (gościnnie), Piotr Gajos, Sławomir Miska, Grzegorz Margas, Kazimierz Czapla, Grzegorz Sikora, Adam Myrczek,  Łukasz Kaczmarek (gościnnie), Mateusz Wojtasiński, Daria Polasik-Bułka, Oriana Soika, Wiktoria Węgrzyn, Jagoda Krzywicka, Maria Suprun

premiera: listopad 2017 r., duża scena

Spektakl z tłumaczeniem na język migowy: 24 listopada o godz. 19.00 .

Miarka za miarkę
Miarka za miarkę, fot. archiwum Teatru Polskiego w Bielsku-Białej. Teatr Polski zaprasza: Miarka za miarkę

Bilety60, 50 i 40 zł
Teatr Polski

Teatr Singielka 2, czyli Matka Polka

Singielka 2, czyli Matka Polk, fot. Paweł Sowa. Teatr Polski zaprasza: Singielka 2, czyli Matka Polka

Kilka lat po tym, jak poznaliście Alicję – estradową wokalistkę, szamoczącą się w sidłach samotnego istnienia – z przyjemnością zapraszamy Państwa  do Teatru, by przedstawić jej dalsze losy.

Minęło kilka lat i zaszły wielkie zmiany. Alicja jest obecnie mężatką, a do tego mamą rocznych bliźniaczek. Właściwie, chciałoby się dopisać „i żyli długo i szczęśliwie“, ale... ale... artystce zawsze w końcu zacznie doskwierać głód sceny i możliwości spełniania swoich marzeń. Zwłaszcza, kiedy chronicznie nie dosypia i tkwi w kołowrocie codziennych małych zdarzeń, gdzieś między pieluchami a przecieranymi zupkami. Jakby tego było mało – relacje z wymarzonym mężczyzną pozostawiają sporo do życzenia.

Ktoś kiedyś powiedział, że urodzić dziecko to jak wrzucić granat między dwoje kochających się ludzi. A bliźniaki – to co? Wiązka trotylu czy mina przeciwczołgowa? A może panzerfaust? Mądrala! Alicja bardzo chciałaby wrócić do swojego dawnego świata, za którym tęskni. Konfrontacja Pani Piosenkarki z Matką Polką wydaje się nieunikniona.

Żeby to było jasne. Wiem, że dużo się u mnie (sorry – u nas) zmieniło, ale nie zamierzam składać skrzydeł i mam zamiar jeszcze polecieć. Dokąd? W cholerę i jeszcze wyżej! Udowodnię wszystkim, że nie jestem tylko otwartą na wciąż mleczarnią, dystrybutorem matczynego białka, czy maszyną do przewijania. Co z tego wyniknie? Jak Alicja poradzi sobie ze sobą i kochaną rodzinką?

Spotkanie z byłą już singielką pełne będzie poruszających zwrotów akcji. Sprawdźcie, czy Alicja się dowie: jak przeżyć z mężem i dziećmi i nie zwariować kompletnie?!

tekst i reżyseria – Jacek Bończyk

scenografia i kostiumy – Grzegorz Policiński

Singielka – Anna Guzik-Tylka

           

Singielka 2, czyli Matka Polka

Bilety35 i 25 zł
Teatr Polski

Teatr Boska!

Boska, fot. Paweł Sowa. Teatr Polski zaprasza: Boska!

Dajcie się przenieść w tętniący muzyką świat Nowego Jorku, do pełnego blichrtu salonu w Hotelu Ritz, do świetlistego Carnegie Hall. Do miasta, które nigdy nie zasypia. Do dżungli ludzkich marzeń, aspiracji i rozczarowań. Do miasta, które najpierw wykpiło, a potem pokochało miłością bezwarunkową łamiący się głos Florence Foster Jenkins. 

Boska! to słodko-gorzka komedia o najgorszej śpiewaczce świata, która mimo braku talentu i słuchu muzycznego zrobiła międzynarodową karierę i występowała w najsłynniejszych salach koncertowych. Nie przejmowała się krytyką, wierzyła w swój talent i mówiła: ludzie mogą mówić, że nie umiem śpiewać, ale nikt nigdy nie powie, że nie śpiewałam.  Sceniczna opowieść o tej autentycznej postaci dwudziestowiecznej kultury pokazuje, że nawet najbardziej szalone marzenia warto realizować. 

W roli głównej wystąpi Beata Olga Kowalska, aktorka na co dzień grająca w teatrach muzycznych w Łodzi i Warszawie. Projekt scenografii przygotował Damian Styrna, projekcje – Eliasz Styrna, kostiumy – Anna Chadaj, choreografię – Iwona Runowska. Spektakl wyreżyserował Paweł Szkotak, twórca Teatru Biuro Podróży, reżyser kilkudziesięciu spektakli teatralnych (w tym ostatnio takich tytułów jak Eugeniusz Oniegin, Amadeusz, Opera za trzy grosze). Zapowiada się kolejne muzyczne, wizualne i aktorskie wydarzenie w Teatrze Polskim.

autor: Peter Quilter
przekład: Elżbieta Woźniak

reżyseria: Paweł Szkotak
scenografia: Damian Styrna
kostiumy: Anna Chadaj
choreografia: Iwona Runowska

wykonawcy:
Florence Foster Jenkins – Beata Olga Kowalska
Cosme McMoon – Grzegorz Margas
St Clair– Tomasz Lorek
Dorothy – Marta Gzowska-Sawicka
Maria – Wiktoria Węgrzyn
Pani Verindag-Gedge – Maria Suprun
tancerze – Mateusz Wojtasiński, Karol Pruciak, Katarzyna Gocał i Flaunnette Mafa

Spektakl z audiodeskrypcją: 30 listopada, godz. 19.00.

Boska!

Bilety60, 50 i 40 zł
Teatr Polski

Teatr Szaleństwo nocy letniej

Szaleństwo nocy letniej, fot. Paweł Sowa. Teatr Polski zaprasza: Szaleństwo nocy letniej

Komedia romantyczna z wątkiem sensacyjnym. Zabawny, ale i wzruszający romans, a zarazem trzymający w napięciu kryminał, komentowany niebanalnymi piosenkami (w przekładzie Tomasza Dutkiewicza i Elżbiety Woźniak). Pewniej niezwykłej, letniej nocy spotyka się dwójka osamotnionych bohaterów - prawniczka Helena, specjalizująca się w rozwodach (w tej roli Oriana Soika) i Bob - drobny gangster na usługach mafii (Mateusz Wojtasiński). Co wyniknie z tego spotkania?

Szaleństwo nocy letniej wyreżyseruje dyrektor bielskiej sceny, Witold Mazurkiewicz, oprawę scenograficzną stworzy Małgorzata Jankowska, a kostiumy Iga Sylwestrzak.

Spektakl powstaje w ramach projektu Polski Off-Road. Pod takim szyldem planujemy cykl realizacji funkcjonujących obok głównego nurtu repertuarowego Teatru Polskiego, będących przejawem twórczej inicjatywy aktorów. Kolejne tytuły zaplanowane w cyklu to monodram Kalina i komedia Seks dla opornych Michele Riml.

 

twórcy:

autorzy – David Greig, Gordon McIntyre

przekład – Elżbieta Woźniak

reżyseria – Witold Mazurkiewicz

scenografia – Małgorzata Jankowska

kostiumy – Iga Sylwestrzak

muzyka ilustracyjna i aranże songów – Krzysztof Maciejowski

opracowanie muzyczne – Witold Mazurkiewicz

przekład piosenek – Tomasz Dutkiewicz, Elżbieta Woźniak

multimedia – Bartłomiej Kubica

obsada:

Helena – Oriana Soika

Bob – Mateusz Wojtasiński

premiera: 26 października 2018 r., mała scena

Szaleństwo nocy letniej

Bilety35 i 25 zł
Teatr Polski

Teatr Gałązka rozmarynu

Gałązka rozmarynu, fot. Paweł Sowa. Teatr Polski zaprasza: Gałązka rozmarynu

Gałązka rozmarynu to jeden z hitów scenicznych przedwojennego teatru. Tekst Zygmunta Nowakowskiego, sławiący czyn Legionów Polskich i postać Marszałka Piłsudskiego z oczywistych względów nieobecny na scenach po 1945 roku, doczekał się kolejnych wystawień dopiero pod koniec lat 80. Utwór jest, w dużej mierze, zapisem autentycznych wydarzeń i wspomnień frontowych samego autora.
W punkcie werbunkowym w krakowskich Oleandrach spotykają się przyszli legioniści. Młodzi, gotowi do największych poświęceń, chcą walczyć o niepodległą i sprawiedliwą Polskę. To nie koturnowi bohaterowie, ale chłopcy i dziewczyny z sąsiedztwa, wprzęgnięci nagle w wielkie sprawy. W barwną, wyrazistą i nieodparcie zabawną (choć nie brak tu wzruszających momentów) opowieść o formowaniu się i walkach Pierwszej Kadrowej wplatają się piosenki i pieśni, znane i popularne, jak Wojenko, wojenko... czy O mój rozmarynie. Przypomnienie Gałązki rozmarynu w stulecie odzyskania niepodległości ma jednak wymiar nie tylko sentymentalny. Niech opowieść o tamtych ludziach, których dzieliły status społeczny, pochodzenie, wykształcenie, poglądy, a połączyło słowo ojczyzna zostanie z Państwem jeszcze długo, po wyjściu z teatru, w listopadowy wieczór 2018.

autor: Zygmunt Nowakowski
adaptacja, dramaturgia i reżyseria: Jan Nowara
scenografia: Marek i Maciej Mikuklscy
muzyka i aranżacja, kompozycja: Tomasz Bajerski
choreografia: Tomasz Dajewski
premiera: 17 listopada 2018 r. na dużej scenie

obsada:
Zofia Schwinke
Daria Polasik-Bułka
Jadwiga Grygierczyk
Jagoda Krzywicka
Maria Suprun
Piotr Gajos
Jerzy Dziedzic
Adam Myrczek
Łukasz Kaczmarek
Eugeniusz Jachym
Grzegorz Sikora
Karol Pruciak
Grzegorz Margas
Paweł Wolsztyński
Sławomir Miska
Maciej Kulig
Mateusz Wojtasiński
Michał Czaderna
Aleksander Pestyk
Kazimierz Czapla
Zbigniew Cieślar
Rafał Sawicki
Michał Zgiet
Tomasz Lorek
Tomasz Sylwestrzak
Łukasz Marcin Ecimowicz
Witold Mazurkiewicz

 

Gałązka rozmarynu

Bilety60, 50, 40 zł
Teatr Polski

Teatr Para Numer Dwa

Bielska Scena Kabaretowa wieczór 110.
. Teatr Polski zaprasza: Para Numer Dwa

Gwiazda wieczoru: Para Numer Dwa czyli Ewa Błachnio (kabaret LIMO) i Łukasz Kaczmarczyk (Kabaret Młodych Panów). Laureaci dwóch Złotych Koryt na 22. Rybnickiej Jesieni Kabaretowej RYJEK 2017. Popularni artyści z dwóch kultowych kabaretów stworzyli wybuchowy duet. Połączenie nadbałtyckiego jodu i śląskiego smogu. Ona ma czym oddychać, On jest z Rybnika. Pół baba, pół chłop. Trzeba zobaczyć!

W pierwszej części niesamowici i zaskakujący goście specjalni. 

Gospodarz sceny - Piotr Skucha.

Bilety on-line (www.teatr.bielsko.biala.pl) oraz w kasie Teatru Polskiego.

Rezerwacja: 338 293 160 
Cena 45, 55 i 65 zł

więcej: www.bielskascenakabaretowa.pl 

 

Para Numer Dwa

Bilety65, 55, 45 zł
Teatr Polski

Teatr Sztuka w wymierającym języku wilamowickim - wymysiöeryś

Od Polski po Meksyk czy Salwador. Wymierające języki, które warto ratować.

16 listopada o godzinie 1300 na scenie Teatru Polskiego, mieszkańcy Wilamowic z  województwa śląskiego wystawią sztukę w wymierającym języku wymysiöeryś, którym posługuje się zaledwie kilkadziesiąt osób. Sztuka jest zwieńczeniem działań podejmowanych w ramach trzyletniego projektu naukowców Uniwersytetu Warszawskiego, związanego z ratowaniem wymierających języków.

Blisko 2500 – to szacunkowa liczba tzw. wymierających języków. Posługują się nimi małe społeczności, a ich użycie stopniowo zanika wśród coraz młodszych pokoleń. Naukowcy z wydziału Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z Uniwersytetem w Lejdzie i Uniwersytetem Londyńskim w poszukiwaniu skutecznych metod ratowania ginących języków dotarli do 30 społeczności z całego świata.

Celem trzyletniego projektu Humanistyka Zaangażowana w Europie, realizowanego w ramach programu Horyzont 2020, były: opracowanie skutecznych metod rewitalizacji ginących języków i pomoc we wprowadzaniu ich w życie. Naukowcy dotarli do społeczności, które posługują się nimi na co dzień, m.in. w Brazylii, Boliwii, Salwadorze, Tajlandii, Meksyku czy na wyspach Guernsey i Man. W projekt zaangażowały się także językowe mniejszości z Polski: Wilamowianie, Łemkowie, Ślązacy, Kaszubi i Mazurzy.

– Przez trzy lata przeprowadziliśmy ponad 300 godzin wykładów i warsztatów, organizowaliśmy szkoły terenowe, wystawy, wieczory poezji i koncerty. Tworzyliśmy też opracowania naukowe i podręczniki, które przekazują wiedzę na temat wymierających języków i skutecznych sposobów ich przekazywania oraz wspierania – mówi dr hab. Justyna Olko, koordynator projektu Humanistyka Zaangażowana w Europie. – Naszym podstawowym zadaniem było nie tylko wzajemne uczenie się, ale też rozwijanie oraz wspieranie zaangażowania społeczności. Rewitalizacja danego języka nie ma przecież sensu, jeśli nikt nie chce się nim posługiwać. Społeczności, do których dotarliśmy, stopniowo wypierały swój podstawowy język z wielu powodów: bardzo często w wyniku wieloletnich prześladowań i dyskryminacji ze strony osób mówiących w języku dominującym.

Językowy fenomen w Polsce

Przykładem języka, który zanikał z powodów prześladowań, jest wilamowski (wymysiöeryś), którym posługuje się obecnie zaledwie kilkudziesięcioosobowa społeczność z Wilamowic leżących w województwie śląskim. Jeszcze do II wojny światowej mówiła nim cała, wówczas ok. dwutysięczna populacja. Miejscowość, stanowiąca bez wątpienia językowy fenomen nawet na światową skalę, stała się centrum działań naukowców.

– W czasie wojny Niemcy zajęli te tereny. Wilamowian uznali wręcz za arcy-Niemców, którzy przez niemal osiem stuleci funkcjonowania na terenie Polski zachowali archaiczny dialekt germański. Nie miało to wiele wspólnego z prawdą, zwłaszcza że sami Wilamowianie uważali się przede wszystkim za… Wilamowian – mówi mgr Bartłomiej Chromik, etnolog na wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego. – Mówienie germańskim językiem, który postronnym słuchaczom przypominał niemiecki lub holenderski, wystarczyło jednak, by już po wojnie Wilamowianie stali się celem ataków Armii Czerwonej i sąsiadów, głównie lokalnych komunistów. Prześladowania te były najczęściej intensywne i okrutne.

Sztuka na (językowy) ratunek

O historii prześladowań Wilamowian w XX wieku opowiada spektakl Ymertihła (pol. odziewaczka), który zostanie wystawiony na deskach Teatru Polskiego w Warszawie już 16 listopada. Bilety na wydarzenie są dostępne w kasach i na stronach internetowych teatru. Przygotowana przez mieszkańców Wilamowic sztuka w języku wymysiöeryś (z tłumaczeniem na polski) stanowi symboliczne zakończenie trzyletniego projektu, ale też przykład skutecznego działania rewitalizacyjnego.

– Kluczowe jest to, by postrzegać język jako część większej całości – kulturowego dziedzictwa. Dlatego pokaźny fragment działań związanych z ratowaniem języka opieramy na aktywnościach artystycznych. Pozwalają one pokazywać nie tylko język, ale też stroje, zwyczaje czy historię danej społeczności – zauważa dr Stanisław Kordasiewicz z wydziału Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego. – Wydźwięk spektaklu Ymertihła, mimo przywołania bolesnego fragmentu historii, jest jednak pozytywny – kultura Wilamowian przeżyła i ma się coraz lepiej. Mamy nadzieję, że właśnie ten efekt udało nam się wspólnie osiągnąć w trakcie ostatnich trzech lat.

Dzięki nawiązaniu współpracy międzynarodowej zespół naukowców zdobył i realizuje dwa kolejne granty z programów TEAM Fundacji Nauki Polskiej i Horyzontu 2020 w ramach Marie Skłodowska-Curie RESEARCH AND INNOVATION STAFF EXCHANGE (RISE). Pozwalają one na kontynuację działań ze społecznościami lokalnymi. Na wydziale „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego powstała w tym celu specjalna jednostka – Ośrodek Zaangażowanych Badań nad Ciągłością Kulturową.

 

Sztuka w wymierającym języku wilamowickim - wymysiöeryś

Biletywg cennika
Teatr Polski

Teatr Lalek Banialuka

Teatr Calineczka

Najlepsze przedstawienie roku 2011 dla dzieci.
. Teatr Lalek Banialuka zaprasza: Calineczka

Calineczka Marty Guśniowskiej to niezwykle atrakcyjne wizualnie widowisko muzyczne opowiadające przygody dziewczynki o niewielkich rozmiarach, lecz wielkim sercu. Baśniowy świat wypełniają olbrzymie, wielobarwne formy, które na oczach widzów przekształcą się w: kwiat, żabę, pająka i inne postaci z opowieści Andersena. Melodyjne piosenki, wartka akcja i sympatyczna bohaterka gwarantują dobrą zabawę dla całej rodziny.
reż. Witold Mazurkiewicz

Calineczka

Bilety22, 17, 15 zł
Teatr Lalek Banialuka

Teatr Jaś i Małgosia

. Teatr Lalek Banialuka zaprasza: Jaś i Małgosia

Żartobliwy spektakl adresowany szczególnie do najmłodszych dzieci. Ciepły klimat spektaklu buduje nie tylko swoista i pełna uroku opowieść Jana Brzechwy, ale też specjalna oprawa plastyczna przedstawienia – kolorowe, miękkie i przytulne poduchy, przyjazne dekoracje, słodka – piernikowa chałupka i bliskie dziecięcej wyobraźni lalki.
reż. Lech Chojnacki

Jaś i Małgosia

Bilety22, 16, 14 zł
Teatr Lalek Banialuka

Teatr Ballady i romanse

To zaskakujące i wielobarwne widowisko ukazuje jedno z najważniejszych dzieł literatury polskiej z niemałym dystansem i poczuciem humoru. Opowiedziane w balladach historie często komiczne czy groteskowe z perspektywy współczesnego odbiorcy, momentami stają się opowieściami rodem z filmów grozy. Twórcy inscenizacji odeszli od pełnego patosu sposobu odczytania słów wieszcza i postanowili ukazać je przez pryzmat popkultury. Dzięki temu zrealizowana w Banialuce inscenizacja jednego z najważniejszych dzieł literatury polskiej cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem i zapewne długo jeszcze nie zejdzie z afisza.
Ballady i romanse

Ballady i romanse w inscenizacji Pawła Aignera to zaskakujące i wielobarwne widowisko, które ukazuje jedno z najważniejszych dzieł literatury polskiej z niemałym dystansem i poczuciem humoru. Adam Mickiewicz napisał Ballady i romanse, które stały się manifestem polskiego romantyzmu, niemal 200 lat temu. W opozycji do oświeceniowego szkiełka i oka odwoływał się do zjawisk nadprzyrodzonych, przywołując nieziemskie istoty, ponad wszystko wychwalając uczucia, intuicję i wiarę jako narzędzia poznawania świata. Opowiedziane w balladach historie często komiczne czy groteskowe z perspektywy współczesnego odbiorcy, wychowanego w popkulturze, która całymi garściami czerpie z romantyzmu właśnie, momentami stają się opowieściami rodem z filmów grozy. Twórcy inscenizacji odeszli od pełnego patosu i zadęcia sposobu odczytania słów wieszcza i postanowili ukazać je przez pryzmat współczesności i wspomnianej estetyki.

Na scenie Banialuki doszło więc do swoistego zapętlenia czasu widocznego także w przepięknych kostiumach (autorstwa Zofii de Ines) i muzyce (kompozycje Pawła Klimka). Pełne przepychu kontusze i żupany uzupełniają współczesne akcenty, jednocześnie umowność scenografii pozwala widzowi na odwoływanie się do własnej wyobraźni oraz scen już widzianych. Charakter inscenizacji uzupełniają znakomite, różnorodne kompozycje muzyczne często wypełnione nowoczesnym brzmieniem.

Odarte z patyny Ballady i romanse z pewnością staną się bliższe współczesnym, młodym odbiorcom, a może i samym Romantykom.

reż. Paweł Aigner

scenografia: Zofia de Ines

muzyka: Piotr Klimek

wyk: Maria Byrska, Małgorzata Król, Marta Marzęcka, Magdalena Obidowska, Władysław Aniszewski, Konrad Ignatowski, Włodzimierz Pohl, Ziemowit Ptaszkowski

Ballady i romanse
Ballady i romanse
Ballady i romanse
projekty kostiumów Zofii de Ines. Teatr Lalek Banialuka zaprasza: Ballady i romanse
 

Bilety30, 26, 20 zł
Teatr Lalek Banialuka

Teatr Brzydkie kaczątko

według H. Ch. Andersena
Brzydkie kaczątko, fot. Paweł Sowa

Klasyczna baśń dla najmłodszych widzów zrealizowana środkami teatru lalek. Kameralne, ciepłe i pełne humoru przedstawienie w przystępny sposób opowiada historię kaczątka, które, aby odkryć prawdę o sobie, musi najpierw pokonać sporo trudności. Tytułowy bohater zmaga się z odrzuceniem i brakiem akceptacji jednak dzielnie radzi sobie z przeciwnościami i nigdy się nie poddaje.

reżyseria: Włodzimierz Pohl

scenografia: Małgorzata Jankowska

muzyka: Krzysztof Maciejowski

aktorzy: Katarzyna Pohl, Barbara Rau, Władysław Aniszewski, Włodzimierz Pohl

premiera 26 kwietnia, godz. 17.00

dla dzieci od lat

Brzydkie kaczątko
Brzydkie kaczątko projekt secenografii M. Jankowska. Teatr Lalek Banialuka zaprasza: Brzydkie kaczątko

Bilety22, 17, 15 zł
Teatr Lalek Banialuka

Teatr Tuwim i....

wg utworów Juliana Tuwima
Tuwim i..., fot Paweł Sowa. Teatr Lalek Banialuka zaprasza: Tuwim i....

Tuwim i … - to przedstawienie, którego  premiera zbiega się z obchodami 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę i powstania grupy Skamander. Muzyczne przedstawienie oparte na tekstach Juliana Tuwima - jednego z wielkiej piątki poetów, skierowane jest do dzieci w wieku szkolnym i całych rodzin. W żywiołowej inscenizacji wyreżyserowanej przez Pawła Aignera z pewnością nie zabraknie znanych i lubianych wierszy poety, które niezmiennie bawią, uczą i łączą kolejne pokolenia.

reżyseria: Paweł Aigner
scenografia: Pavel Hubička
muzyka: Piotr Klimek
ruch sceniczny: Karolina Garbacik
aktorzy: Małgorzata Bulska, Maria Byrska, Lucyna Sypniewska, Dagmara Włoszek, Magdalena Obidowska, Władysław Aniszewski, Konrad Ignatowski, Włodzimierz Pohl, Ziemowit Ptaszkowski, Tomasz Sylwestrzak

premiera: 23 września, godz. 16.00

Tuwim i....

Bilety22, 17, 16 zł
Teatr Lalek Banialuka

Teatr Krawiec Niteczka

TL Banialuka Krawiec Niteczka, foto Aga Morcinek

Honorata Mierzejewska-Mikosza na podstawie opowiadania Kornela Makuszyńskiego

Uszyję dla was bajkę niecodzienną. Opowieść o zwykłym bohaterze. Bohaterze, którym mógłby być każdy. Ale zwykły jest tylko z pozoru – jak każdy z nas – ma swoją tajemnicę, nadzwyczajny dar… Jest niepozorny, choć zaskakujący. Biedny, chociaż bogaty.

Ciepła i kolorowa opowieść dla najmłodszych przeniesie widzów do bajkowego świata utkanego z rozmaitych emocji i przetkanego atrakcyjnymi piosenkami.

premiera: 25 listopada 2018 r.

reż. Honorata Mierzejewska-Mikosza

scen. Ewa Woźniak   

muz. Paweł Helebrand

projekcje Aleksander Janas

wyk. Katarzyna Pohl, Barbara Rau, Radosław Sadowski, Ryszard Sypniewski, Piotr Tomaszewski.

Krawiec Niteczka
TL Banialuka Krawiec Niteczka, foto Aga Morcinek
TL Banialuka Krawiec Niteczka, foto Aga Morcinek. Teatr Lalek Banialuka zaprasza: Krawiec Niteczka

Bilety22, 17, 15 zł
Teatr Lalek Banialuka

Bielskie Centrum Kultury

Teatr Pikantni

Dwie znudzone sobą pary małżeńskie Alex i Doris oraz Bea i Christoph, szukają wrażeń, by podnieść temperaturę swoich związków. Pary poznały się na portalu randkowym i postanowiły urządzić wspólną, intymną schadzkę. Sytuacja komplikuje się już na samym początku wieczoru... Bohaterowie, choć podekscytowani pikantnym pomysłem urozmaicenia pożycia małżeńskiego, nie spodziewają się jednak, co z tego wyniknie... Spotkanie będzie dopiero początkiem emocjonujących zmian w życiu całej czwórki.
Spektakl teatralny pokazany zostanie 20 listopada o godz. 17.30 i 20.00.

wyk.
Doris – Barbara Kurdej-Szatan
Bea – Anna Mucha
Christoph – Mikołaj Krawczyk/Maurycy Popiel
Alex – Michał Ziembicki

organizator: Adria-art

Pikantni

Bilety110, 95, 75 zł
Bielskie Centrum Kultury

Teatr Weekend z R.

Lata dwudzieste. Clarise i Roger to małżeństwo szczęśliwe, spełnione, odnoszące sukcesy na każdej płaszczyźnie. Rozumieją się bez słów, nie widzą świata poza sobą. Lecz to tylko pozory. Przepełnieni są miłością, ale czy tylko do siebie? Okazuje się że ta miłość może być ogromnym problemem. Spektakl dla widzów dorosłych.

Spektakl dla widzów dorosłych.
org. Agencja Artystyczna Diabeł

Weekend z R.

Bilety80 zł
Bielskie Centrum Kultury

Teatr Klimakterium ... i już

Super hit ostatnich sezonów. W ten sposób o sprawach kobiet nikt jeszcze nie mówił. Tak dowcipnie, otwarcie, z takim dystansem do siebie i poczuciem humoru, jak robią to bohaterki.
organizator: Opus Art

Klimakterium ... i już

Bilety85 zł
Bielskie Centrum Kultury

Dom Kultury im. Wiktorii Kubisz

Teatr FANaberie: Na tak i na nie

Sabina Głuch i Juliusz Wątroba. Dom Kultury im. Wiktorii Kubisz zaprasza: FANaberie: Na tak i na nie

Nowy bielski kabaret FANaberie, czyli Sabina Głuch i Juliusz Wątroba, w premierowym programie Na tak i na nie.

Artyści, aktorka i literat, po sukcesie spektaklu satyryczno-lirycznego Pociągu pospieszny do miłości  zaprezentują śmieszne, ironiczne, inteligentne i różnorodne spojrzenie na świat – z przymrużeniem oka.

Bilety sprzedawane przez organizatora wydarzenia w Domu Kultury im. Wiktorii Kubisz w godz. 14.00-18.00.

FANaberie: Na tak i na nie

Bilety30 zł
Dom Kultury im. Wiktorii Kubisz

Centrum Sztuki Kontrast

Teatr Moskwa Pietuszki

Artur Pierściński, fot. ze strony https://www.facebook.com/events/490019924814508/. Centrum Sztuki Kontrast zaprasza: Moskwa Pietuszki

Arcydzieło literatury rosyjskiej w adaptacji i wykonaniu Artura Pierścińskiego.  

Bilety 20 zł do nabycia na godzinę przed spektaklem, rezerwacja tel.  601 939 672.

Moskwa Pietuszki

Bilety20 zł
Centrum Sztuki Kontrast

Teatr Wszystko dla(o) mężczyźnie Wszystko dla (O) mężczyzny

Wszyscy lubimy się dobrze pośmiać, szczególnie wtedy kiedy słyszymy piosenki znane i lubiane. Zbiór piosenek kabaretowych, ale nie tylko, ubranych w ciekawą konwencję to doskonała gwarancja dobrej zabawy i udanego wieczoru. To również, nie tylko dla Pań, okazja do przyjrzenia się rożnych typom mężczyzn, ich fascynacjom, pragnieniom, wadom, charakterom, z dużym uśmiechem na ustach... 

występują: Kinga Kąkol, Marta Kudrys, Renata Kucur, Michalina Wizner, Wioletta Matula ze udziałem Grzegorza Czornego

aranżacje muzyczne: Arkadiusz Wiech Gitarek Studio

scenariusz i realizacja: Rafał Cymorek

produkcja: Gminny Ośrodek Kultury w Chybiu

bilety 20 zł do nabycia na godzinę przed spektaklem, rezerwacja tel. 601 939 672

Wszystko dla(o) mężczyźnie Wszystko dla (O) mężczyzny

Bilety20 zł
Centrum Sztuki Kontrast

Teatr Zapisane w listach

Recital Aleksandry Walusiak w reżyserii Sylwii Kaczmarek, projekt Fundacji Act 4 Art im. Meisnera oraz Fundacji Metamorfozy. Podróż sentymentalna w świat wspomnień i listów. Co robić w taką noc kompozytora Wojciecha Trzcińskiego do słów Bogdana Olewicza czy Mówiłam żartem Agnieszki Osieckiej kompozycji Jarosława Abramowa=Newerly'ego czy Lubię wracać tam, gdzie byłem wg słów Wojciecha Młynarskiego i muzyki Zbigniewa Wodeckiego, to tylko niektóre z utworów będące uzupełnieniem pamiętników i listów mieszkańców Warszawy.

Aleksandra Walusiak aktorka, wokalistka, instruktorka technik aktorskich w specjalizacji Technika Meisnera na stałe związana z Laboratorium Meisnera w Warszawie. Pierwsze kroki na scenie stawiała w Centrum Sztuki KONRAST pod okiem Kuby Abrahamowicza. Absolwentka Policealnego Studium Aktorskiego w Olsztynie.
Anna Nowicka - fortepian

bilety 20 zł, rezerwacja biletów pod numerem tel. 601 939 672

Zapisane w listach

Bilety20 zł
Centrum Sztuki Kontrast

Klub Miasto

Teatr Stand-up: Mariusz Kałamaga & Jacek Noch

. Klub Miasto zaprasza: Stand-up: Mariusz Kałamaga & Jacek Noch

Mariusz Kałamaga - kojarzony jako człowiek o długich, czarnych włosach, w żółtym sweterku i grubych wełnianych papuciach - czyli Maryjusz z Kabaretu Łowcy.B. No więc jego tu nie zobaczycie...
Przed państwem Mariusz Kałamaga, komik stand-up comedy, ostry, nieobliczalny – poruszający tematy dla niego ważne. Przewrotnie śmieszny, zwraca uwagę na to co głupie, nonsensowne i kontrowersyjne.

Jacek Noch - komik stand-up comedy, jeden z delikatniejszych przedstawicieli tego gatunku. Na scenie bardzo ciepły, ma ogromny dystans do siebie i do życia - co samo w sobie może nie jest nadzwyczajne ale w zestawieniu z jego chorobą (Stwardnienie Rozsiane) powoduje, że hipnotyzuje optymizmem widownię - On – człowiek nieuleczalnie chory...
Zwycięzca open-mic'a programu Tylko Dla Dorosłych TVP2, występował na scenie programu Kuby Wojewódzkiego

Stand-up: Mariusz Kałamaga & Jacek Noch

Bilety40, 30 zł
Klub Miasto

Teatr Kacper Ruciński: Bóg jest mięsożerny

Kacper Ruciński: Bóg jest mięsożerny, fot. materiały prasowe Klubu Miasto. Klub Miasto zaprasza: Kacper Ruciński: Bóg jest mięsożerny

Kacper Ruciński pojawi się w Bielsko-Białej wraz ze swoim najnowszym programem pod tytułem Bóg jest mięsożerny. 

Program przeznaczony wyłącznie dla widzów dorosłych


Kacper Ruciński: Bóg jest mięsożerny

Bilety35 zł
Klub Miasto

Villa Rubinstein

Teatr U sąsiadów: Chanson Paris

Teatr Vis A Vis w Villi Rubinstein
. Villa Rubinstein zaprasza: U sąsiadów: Chanson Paris

W wyjątkowym programie Chanson Paris - najpiękniejsze piosenki Edith Piaf, francuskie szlagiery oraz przeboje Ewy Demarczyk, a także wiersze Jacquesa Preverta i Haliny Poświatowskiej -  zaśpiewa Marta Baszyńska -Wilk – aktorka scen muzycznych i wokalistka. 

Jej recital dyplomowy La vie en rose, którego premiera odbyła się w kultowej, krakowskiej Piwnicy pod Baranami zgromadził rzesze wielbicieli piosenek Edith Piaf oraz talentu Marty. W swoim dorobku, artystka ma liczne występy entuzjastycznie przyjmowane przez publiczność, podczas których wzrusza i bawi… Jej repertuar obejmuje przede wszystkim utwory takich legendarnych gwiazd jak Edith Piaf i Ewa Demarczyk.

Długi pobyt Marty we Francji i wieloletnia fascynacja piosenką francuską zaowocowała niezwykłą umiejętnością przenoszenia publiczności
w niepowtarzalny klimat  paryskich kawiarni i kabaretów. 

W programie Chanson Paris usłyszymy największe szlagiery Edith Piaf, takie jak: Padam, padam czy La foule oraz wiersze Jaquesa Preverta przywołujące wyjątkową atmosferę Paryża. Nie zabraknie także odrobiny klimatu krakowskiego Kazimierza oraz kilku niespodzianek, nie tylko wokalnych…

Wisienką na torcie będzie kultowa piosenka Ewy Demarczyk Tomaszów.

Inscenizacja: Bartłomiej Piotrowski

Bartłomiej Piotrowski - założyciel Teatru VIS a VIS, reżyser specjalizujący się w kameralnych formach teatralnych, zwłaszcza wokalnych, tanecznych i muzycznych.

Teatr VIS A VIS to klasyczny café-theatre w stylu retro nawiązujący do teatrzyków kawiarnianych powstałych w latach trzydziestych dwudziestego wieku w Paryżu, Berlinie, Zurychu i Warszawie, które stanowiły wówczas ważny nurt kultury nieoficjalnej i niekomercyjnej.
Café-theatre to forma teatru rozrywkowego nadal niebywale popularna w zachodniej i południowej Europie - w Polsce obecnie praktycznie nieistniejąca.
Teatr VIS A VIS to kieszonkowe Variété...
Teatr wystawiający przede wszystkim spektakle kameralne, zwłaszcza muzyczne, wokalne i taneczne - także w formie kameralnych widowisk plenerowych...

Twórcą, dyrektorem i reżyserem Teatru VIS A VIS jest Bartłomiej Piotrowski - impresario z wieloletnim doświadczeniem, producent widowisk i koncertów oraz reżyser specjalizujący się w kameralnych formach teatralnych, zwłaszcza wokalnych, tanecznych i muzycznych.

informacje & rezerwacje: 601 773 333

 

U sąsiadów: Chanson Paris

Biletywg cennika
Villa Rubinstein


Do góry

Kalendarium

Listopad 2018

Kontakt

Pełna Kultura
pl. Ratuszowy 6, pok. 232, 233
43-300 Bielsko-Biała
tel. 334971748
fax 334971716
email

Wersja mobilna

Aplikacja dla urządzeń
z systemem Android
opracowana przez Grupę 2Geeks

 

Teatr

Serwis internetowy Pełna Kultura używa cookies (ciasteczek). Więcej informacji Zamknij