TeatrTeatr

Teatr św. Idiota


św. Idiota, fot. Jacek Kachel

Św. Idiota to tytuł książki filozofa Cezarego Wodzińskiego, którą napisał w 2000 roku – to również tytuł spektaklu, adaptacji Idioty Fiodora Dostojewskiego. Cezary Wodziński napisał książkę o rosyjskich jurodiwych, obłąkanych, pomyleńcach, głupcach, którzy z rozmysłem przyjmują maskę szaleństwa, aby ukrywać pod nią mądrość. W hołdzie Cezaremu Wodzińskiemu postanowiłem nazwać swoją adaptację Św. Idiota – mówi reżyser Janusz Opryński.

Dostojewski, wydaje się, lubił rosyjskich jurodiwych i w wielu postaciach odnajdujemy cechy tych świętych chuliganów. Odczytanie Idioty Dostojewskiego w kontekście wiedzy o jurodiwych każe nam zastanowić się nad naszą kondycją, nad naszym porządkiem świata. W powieści wiele postaci i wiele zdarzeń ma cechy prowokacji, skandalu, który upodobali sobie jurodiwi. I tak już na początku naszej opowieści o Księciu Lwie Myszkinie, który przybywa ze Szwajcarii po leczeniu, Rogożyn (jego mroczny brat) rozpozna w nim jurodiwego: Książę jest jurodiwy, a takich Pan Bóg lubi. Od tego momentu zacznie się szalony taniec, taniec karnawałowy, który sprawia, że nie wiemy, gdzie góra a gdzie dół. Książę zaraża świat, światu udziela się jego padaczka, jego drżenie... Idiota wyzwala idiotę w drugim – mówi Cezary Wodziński.

Świat rodziny Jepanczynów już nigdy nie będzie taki sam, po przybyciu Księcia wszystko się zmienia. Agłaja i Nastasja, obie piękności, obie śmiertelnie chore i śmiertelnie niebezpieczne, podążają za Księciem w ekstatycznym tańcu. Rogożyn, odchłannie zakochany w Nastasji, gotowy jest zabić Księcia – ale nie tylko jego. Kanalia Lebiediew, badacz Apokalipsy, i owładnięty żądzą pieniędzy Gania potrząsają światem, każdy na swój sposób. Młody Hipolit, żywy trup, nie wytrzymując spojrzenia juroda, chce w spektakularny sposób skończyć ze swoim życiem.

Cały świat drży. Drży, gdy patrzymy na obraz Martwego Chrystusa Hansa Holbeina w domu Rogożyna – ale najmocniej zadrży, gdy w tym samym domu będziemy oglądali Martwą Nastasję. Po tym ostatnim trzęsieniu przekrzywi się świat, oś świata przesunie się, na ukos. I nie pomoże poczciwa Lizawieta, Prokofiewna, Jepanczyn, próbując ratować świat, wierząc, że stary porządek nas jeszcze raz ocali.

adaptacja i reżyseria Janusz Opryński

scenografia Jerzy Rudzki

kostiumy: Monika Nyckowska

projekcje i multimedia Aleksander Janas

muzyka Rafał Rozmus

wyk. Michał Czaderna, Kazimierz Czapla, Jerzy Dziedzic, Anna Figura (gościnnie), Piotr Gajos, Marta Gzowska-Sawicka, Jagoda Krzywicka, Tomasz Lorek, Grzegorz Margas (gościnnie), Sławomir Miska, Adam Myrczek, Daria Polasik-Bułka, Rafał Sawicki, Grzegorz Sikora, Oriana Soika, Wiktoria Węgrzyn, Mateusz Wojtasiński.

św. Idiota
Bilety60, 50 i 40 zł
Teatr Polski
ul. 1 Maja 1, 43-300 Bielsko-Biała
tel. 33 8293160, 33 8228453,
bilety dostępne on-line za pośrednictwem strony internetowej teatrukasa czynna: wtorek-piątek 10.00-14.00 i 15.00-18.00 oraz na godzinę przed każdym spektaklem, w weekendy i święta na trzy godziny przed każdym spektaklem
7 pkt. powrót do listy

Kalendarium

Lipiec 2019

Kontakt

Pełna Kultura
pl. Ratuszowy 6, pok. 232, 233
43-300 Bielsko-Biała
tel. 334971748
fax 334971716
email

Wersja mobilna

Aplikacja dla urządzeń
z systemem Android
opracowana przez Grupę 2Geeks

 

Kalendarium

Serwis internetowy Pełna Kultura używa cookies (ciasteczek). Więcej informacji Zamknij